A diákok életében vannak nehéz és nehezebb tantárgyak is a közkedveltek mellett. Az egyik ilyen a „Magyar nyelvtan és helyesírás” tantárgy.
Arról beszélgetünk a podcast-ban Papp Zoltán kollégámmal, hogy mit tudunk tenni tanárként, szülőként annak érdekében, hogy a gyerekek sikeresek legyenek ennek a tantárgynak a tanulásában is.
A beszélgetésben említett könyv: Rácz Endre, Takács Etel: Kis magyar nyelvtan (Antikváriumban kapható)
Rácz Endre; Takács Etel: Kis magyar nyelvtan | antikvár | bookline
A beszélgetés itt meghallgatható.
Rövid kivonat a beszélgetésből:
- rész
– a funkcionális analfabéta nem tudja értelmezni a szöveget, a feladatot – az iskoláskor előtti játékok legyenek célirányos fejlesztő játékok: klasszikus szerepjátékok, labda
-labda pattogtatása – dallam, ütem, ritmus, szem-kéz koordináció, ügyesség
– tantárgyak integrációja:
– technika tantárgy: finommotorika fejlesztése manipulatív tevékenységekkel – „összerakós” játékok, hímzés, horgolás, kötés,
– Kis magyar nyelvtan – Takács Etel néni: a könyve megszeretteti a nyelvtant
– a nagyon sok olvasás segíti a helyesírást – sok szót látunk leírva – rögzül a kép - rész
– közösségi média: kommentekben hemzsegő helyesírási hibák
– sok másolás – szeretett témájú, saját választású szövegek: a sokszor másolt szókép rögzül, nem szabad türelmetlennek lenni, sokat-sokat kell gyakorolni – a gyereket a szülőnek kell kihívás elé állítania, hogy elmenjen a teljesítőképessége határáig
– az angol iskolai programban a sztepptánc tanulásának sikerei átkonvertálódtak az elméleti tárgyak tanulásának sikerességére
– dallamalkotással, mozdulatsorral, hintázva, ugrálva tanulás, ugrálókötelezés
– „A király beszéde” film tanulsága- 4 év az elemi alapismeretek elsajátítására, törzsanyag teljesítése hivatott
– évfolyam ismétlés: szülőkkel kötött megállapodás szerint
Reményi Ilona